Euronews logo
Launched 1 January 1993
Owned by Media Globe Networks[1]
Picture format 16:9 (576i, SDTV)
Slogan All views
Broadcast area Worldwide
Headquarters 56, quai Rambaud
69002 Lyon, France
Website Official website
Europe Limited retransmission
(UK & Ireland)
Channel 508
G Sat
Channel 134
Cyfrowy Polsat
Channel 181
Astra 1M 11.817 GHz V / 27.5
direct tv 56 12.226 GHz H / 27.5
Astra 2F 12663 H 22000 5/6
Eutelsat Hot Bird 13A 11.034 GHz V / 27.5 & 12.597 GHz V / 27.5
Türksat 3A 42°E 11.096 GHz H / 30.0
Asiasat 2 3.960 GHz H / 27.5
(South Africa)
Channel 414
Channel 123
Dish Network
(United States)
Channel 901 (English)
Sky Italia
Channel 521
Channel 254
TV Vlaanderen Digitaal Channel 53
(Angola, Mozambique)
Channel 145 (POR)
Channel 142
Galaxy 23
(North America, C band free-to-air)
3.781 GHz V / 29.270
Channel 200 (POR)
Channel 203 (POR)
Channel 334
Canalsat Channel 104
Virgin Media
Channel 620
Virgin Media Ireland Channel 203 (EN)
Channel 831-836 (FR-RU)
(United States)
Channel 103 (English)
Channel 172 (French)
Rogers Cable
Channel 193
Com Hem
Channel 123
Channel 47
UPC Romania
Channel 421 (digital with DVR)
Channel 141 (digital)
MC Cable
Channel 24
Kabel Deutschland
Channel 554(DE), 827(RU), 837 (FR; only upgraded networks), 848 (UK; only upgraded networks), 869(IT), 873(ES), 882(POR)
Channel 505
KTV Šibenik
Channel 15
Channel 66
Channel 159 (Digital Subscribers)
Upc cablecom
Channel 046
(digital CH-D)
Channel 203 (POR)
(Basque Country, Spain)
Channel 29
UPC Poland Channel 342
Channel 106
Fetch TV
Channel 831 (English)
Channel 2091
Channel 13
World On Demand
English, Channel 110
French, Channel 111
Now TV
(Hong Kong)
Channel 326
Macau Cable TV (Macau) Channel 806
Channel 203 (POR)
Channel 402
Channel 402
Channel 155
(South Korea)
Channel 176
Moja TV
(Bosnia and Herzegovina)
Channel 6
(Bosnia and Herzegovina)
Channel 502
Canalsat Channel 104
Tivibu (Turkey) Channel 76
Max TV (Macedonia) Channel 655
ZAP (Cape Verde) Channel 8 (POR)
Streaming media
Official website Watch live
(free, flash streaming available in English, French, Persian, Ukrainian) [Ukrainian is available worldwide; English and French are not available in Canada or the United States]
TVPlayer Watch live (UK only)

Euronews is a European multilingual news media service, headquartered in Lyon, France. Created in 1993, it aims to cover world news from a pan-European perspective. Naguib Sawiris, an Egyptian businessman, is Chairman of its Supervisory board. The Sawiris family owns 53% of the media (through Media Globe Networks).


As a rolling-news channel, headlines from both Europe as well as the world are broadcast in thirty-minute intervals. Each interval starts with a 10-minute news bulletin, followed by a promo of the coming show and a market update. If the space time is long enough, a weather report will be broadcast, followed by the news headlines. Next is shows about society, cinema, music,... End is "No Comment" and a weather report.

Brief magazine segments typically fill in the remaining schedule, focusing on market data, financial news, sports news, art and culture, science, weather, European politics, and press reviews of the major European newspapers.[2] These item slots will occasionally be preempted by breaking news or live television coverage. Some segments are displayed without commentary under the banner "No Comment", which has been the channel's signature program since its launch.[3]

History and organisation

Euronews headquarters in Lyon.


In 1992, following the First Persian Gulf War, during which CNN's position as the preeminent source of 24-hour news programming was cemented, the European Broadcasting Union decided to establish Euronews to present information from a European perspective. The channel's first broadcast was on 1 January 1993 from Lyon. An additional broadcast studio was set up in London in 1996. It was founded by a group of ten European public broadcasters:[4]

In 1997, the British news broadcaster ITN purchased a 49-percent share of Euronews for £5.1 million from Alcatel-Alsthom.[5] ITN supplies the content of the channel along with the remaining shareholders, which are represented by the SOCEMIE (Société Editrice de la Chaîne Européenne Multilingue d'Information EuroNews) consortium. Euronews SA is the operating company that produces the channel and holds the broadcasting licence. It is co-owned by the 10 founders and:

The broadcast switched from solely analogue to mainly digital transmission in 1999. In the same year, the Portuguese audio track was added. The Russian audio track appeared in 2001.

In 2003, ITN sold its stake in Euronews as part of its drive to streamline operations and focus on news-gathering rather than channel management.[6]

On 6 February 2006, Ukrainian public broadcaster Natsionalna Telekompanya Ukraïny (NTU) purchased a one-percent interest in SOCEMIE.[7]

On 27 May 2008, Spanish public broadcaster RTVE decided to leave Euronews to promote its international channel TVE Internacional. It also cited legal requirements to maintain low debt levels through careful spending as a factor influencing its decision to leave.[8]

In February 2009, the Turkish public broadcaster TRT became a shareholder in the channel, and joined its supervisory board.[9] TRT purchased 15.70% of the channel's shares and became the fourth main partner after France Télévisions (23.93%), RAI (21.54%), and VGTRK (16.94%).

Language availability

# Language Launch
1 English 1 January 1993
1 French 1 January 1993
1 German 1 January 1993
1 Italian 1 January 1993
1 Spanish 1 January 1993
6 Portuguese November 1999
7 Russian September 2001
8 Arabic 12 July 2008
9 Turkish 30 January 2010
10 Persian 27 October 2010
11 Ukrainian 24 August 2011
12 Greek 18 December 2012
13 Hungarian 30 May 2013

Acquisition by Naguib Sawiris

In February 2015 the channel's executive board has approved the bid by an Egyptian telecom businessman, Naguib Sawiris, to acquire a 53% controlling stake in the media outlet. The deal raised a number of questions over Euronews' future editorial posture and its independence.[10][11][12]

Possible partnership with NBC Universal

In November 2016 the channel's executive board was in talks with NBC Universal, parent company of NBC News, for a "strategic partnership." NBCU would acquire 15 to 30% ownership of the Euronews network, would contribute to Euronews' content, and facilitate NBC News' expanded operations in Europe.[13]


The channel employs an unusual presentation style: initially, rather than using in-vision presenters, it showed only video footage with recorded voice-overs. This aims to prevent bias. In 2011, however, extended news items featured in-vision reporters, including occasional pieces to camera.

The principal sources of footage come from APTN (Associated Press Television News) and Reuters TV, these being the partner agencies of the European Broadcasting Union. It also draws upon resources from Agence France-Presse, Italian ANSA, Portuguese LUSA, German DPA, Spanish EFE and Russian ITAR-TASS.


The channel is available in 350 million households in 155 countries worldwide. It reaches more than 170 million European households by cable, satellite and terrestrial. It also began to secure availability on multimedia platforms such as IPTV and digital media.[14]

Euronews launched an application for mobile devices (Android, iPhone, and iPad) which is called "Euronews Live". The application is free of charge and is available on Android Market and App Store.[15]

The following countries also broadcast Euronews through terrestrial channels for a limited amount of time:


The channel's programmes are also available by podcast, and it has also maintained a YouTube channel since October 2007.[18]

In 2012, the largest Belarusian state network MTIS stopped broadcasting Euronews for unknown reasons.[19][20]

In 2013, the new commercial channel Planet TV started broadcasting Euronews dubbed in Slovenian after Antenna TV SL purchased a major stake in the company. Euronews airs after closedown (or sign-off) of Planet TV, but both call sign logos are displayed.

In September 2016, Euronews disappeared from the Freesat channel list in the UK, in a move made by Sawiris. [21]


Identifying graphic used with logo below
Logo used from 26 October 1998 to 3 June 2008
Logo used from 3 June 2008 to 17 May 2016

The current Euronews logo is the fifth. From 1 January 1993 to 26 October 1998 the logo was in the lower right corner of the screen, between 26 October 1998 and 4 June 2008 it was in the upper left corner of the screen, and since between 4 June 2008 and 17 May 2016 it has been in the upper right corner of the screen, and from 17 May 2016 it is in the lower left corner of the screen.

Bureau locations

Euronews primarily broadcasts out of its headquarters in Lyon, but also maintains a number of international bureaux for editorial or marketing purposes in Athens, Brussels, Budapest, Doha, Dubai, Istanbul, London, Paris and Washington D.C.

See also


  1. "Sawiris takes majority stake in Euronews". Digital TV Europe. Retrieved 25 August 2016.
  2. Euronews and Metropolitan Media Ltd (PDF), Metropolitan Media Ltd, retrieved 20 August 2011
  3. "No comment from EuroNews on YouTube". Advanced Television. 11 October 2007. Retrieved 20 August 2011.
  4. Collins, Richard (1998). From Satellite to Single Market: New Communication Technology and European Public Service Television. London: Routledge. p. 130. ISBN 9780415179706.
  5. "ITN ACQUIRES 49% EURONEWS STAKE". Telecom Paper. 1 December 1997. Retrieved 5 June 2012.
  6. "ITN Drops Out of Euronews Channel". Broadcast.
  7. "NTU Becomes 20th EuroNews Shareholder". DigitalSpy. 5 February 2006.
  8. "TVE abandona EuroNews". El Mundo (in Spanish). 5 February 2006.
  9. "Turkey's TRT joins Euronews supervisory board". World Bulletin. 15 September 2009. Retrieved 5 June 2012.
  10. "Egyptian Mogul Plans to Buy Controlling Stake in Europe's Answer to CNN". Hollywood Reporter. 27 February 2015. Retrieved 25 March 2015.
  11. "Controversial ventures pose questions for Euronews". EU Observer. 24 March 2015. Retrieved 25 March 2015.
  12. "Euronews investor Naguib Sawiris: we will resist state interference". The Guardian. 27 February 2015. Retrieved 25 March 2015.
  13. "NBC News, Euronews in Talks for Strategic Partnership". Variety Media. 11 November 2016. Retrieved 11 November 2016.
  14. "Euronews Media Presspack" (PDF). Euronews. Retrieved 27 June 2010.
  15. "euronews live apllication". Euronews. Retrieved 20 August 2011.
  16. "Programación de Euronews en Extremadura TV" (in Spanish). Extremadura TV. 10 February 2013. Retrieved 10 February 2013.
  17. "Euronews llega a la TDT en España a través de Aragón TV". Heraldo (in Spanish). 1 January 2013. Retrieved 27 January 2013.
  18. ""No Comment" sur YouTube ? Affirmatif". Libération (in French). 10 August 2007. Retrieved 5 June 2012.
  19. В сети МТИС прекращена трансляция канала "Евроньюс" (in Russian). Naviny. 1 January 2012. Retrieved 5 June 2012.
  20. "В Минске отключают Euronews" (in Russian). Euroradio. 31 December 2011. Retrieved 5 June 2012.
  21. "Satellite Update: SkyQ by default, Freesat withdrawals". a516digital. 26 September 2016. Retrieved 3 November 2016.
  22. .
  23. .

External links

Wikimedia Commons has media related to Euronews.
This article is issued from Wikipedia - version of the 11/19/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.