Daystar (TV network)

Type Religious broadcasting
Country United States
Availability National (broadcast, cable, satellite);
Worldwide (satellite)
Owner Word of God Fellowship
Key people
Marcus Lamb (founder, president, CEO)
Joni Lamb (vice-president, executive producer)
Launch date
December 31, 1997
Official website

Daystar (formerly known as the Daystar Television Network) is an American evangelical Christian-based religious broadcast television network that is owned by Word of God Fellowship. Its founders are Marcus Lamb and his wife, Joni Lamb. The network is headquartered near the Dallas/Fort Worth Metroplex in Bedford, Texas.


Daystar's roots can be traced back to 1993, when Marcus Lamb and his Word of God Fellowship ministry purchased KMPX (channel 29), a formerly defunct UHF station in Dallas, Texas, broadcasting Christian programming. Lamb is a Georgia native who first began preaching at age 15 and finished Magna Cum Laude from Lee College (now Lee University) at age 19. In 1982, he married Joni Trammel, and together they began to travel the United States, preaching in churches, conventions, and crusades.

In 1984, the two moved to Montgomery, Alabama to launch a television station. In less than a year, WMCF-TV (channel 45) became the first full-power Christian television station in the state. The Lambs built the station for the next five years, and in 1990 sold it to the Trinity Broadcasting Network (TBN). They moved to Dallas, Texas, where, in 1993, the Lambs launched their first station in the Dallas market. They ran channel 29 for three years. Then, in 1996, with a large contribution from Kenneth Copeland Ministries, the Lambs purchased a station in Colorado, officially turning their television ministry into a network. In August 1997, the small staff moved into a 32,000-square-foot (3,000 m2) facility that included production studios; Daystar was officially launched on December 31, 1997.[1][2]

Since 1993, Daystar facilities tripled in size, and its broadcast signal reached 200 countries and 670 million households globally. In 2010, Daystar became the first full-time Christian network to build a television station in Israel.[3]

On March 21, 2011, Daystar announced that it would downsize its production studios in Ashland, Kentucky; Houston, Texas; and Denver, Colorado, effective the following month; the facilities would continue to be used as transmitters, but not broadcasting centers. This, with studios now run by a limited technical staff, led to the layoff of an unknown number of Daystar employees.


Daystar broadcasts programs by ministers and speakers from around the world.[4]

Special programming

Occasionally, Daystar broadcasts programs featuring the Lambs at church speaking engagements and broadcasts events such as Christians United for Israel summits. Daystar televises the Sharathon, week-long, semi-annual fundraising telethons.

Daystar also broadcasts Scaly Adventures, an educational show starring Pierce Curren.


FCC investigation

In 2003, Daystar was investigated by the Federal Communications Commission (FCC), centering on allegations that Daystar sold air time on its non-commercial educational stations to for-profit groups. The investigation complicated Daystar's US$21.5 million bid for KOCE-TV, a PBS station in Huntington Beach, California which at the time mainly served the suburban area of Orange County,[8][9] and other license renewals. After a lengthy process, Daystar and KOCE-TV eventually came to an agreement where Daystar leased a digital subchannel of KOCE, and broadcast network programming over KOCE-DT3 into Orange County and the Los Angeles area. This agreement remained in place as of 2013, with KOCE since becoming the flagship Los Angeles area member station of PBS in January 2011, replacing KCET after that station defected from the network.

On December 22, 2008, the FCC and Daystar entered into an agreement whereby Daystar would continue to utilize a multi-level review process for all content aired and would make additional good faith efforts to review all content received from external providers before broadcasting it on Daystar's non-commercial educational stations. Daystar agreed to make a voluntary contribution of $17,500 to the United States Department of Treasury.[10]

On March 13, 2012, the FCC questioned whether Daystar, through associated nonprofit companies, was qualified to purchase former PBS outlets KWBU-TV in Waco, Texas (which was renamed KDYW) and WMFE-TV in Orlando, Florida.[11] The WMFE deal was canceled two days later; the station was later resold and returned to PBS as WUCF-TV.[12] On September 7, 2012, KDYW's licensee, the Brazos Valley Broadcasting Foundation, informed the FCC that it would request the dismissal of the license assignment application and the cancellation of the KDYW license, with the cancellation becoming final on September 27.[13]


Daystar faced controversy in Israel when it became the first foreign Christian network to be given a broadcast license by its government in 2006. The announcement drew criticism from Jewish leaders in both Israel and the United States, who believed the network aimed at converting Israeli Jews through its numerous Messianic Jewish programs. In 2007, Israeli cable provider HOT announced it would drop Daystar from its lineup, stating that the decision was made after the company received complaints about Daystar's content. Daystar filed a petition with the Israeli Supreme Court to hear the case, accusing HOT of religious discrimination.[14] Two years later, HOT reversed its decision and resumed carrying Daystar.[15]


On November 30, 2010, Marcus Lamb appeared on Celebration and admitted to having had an extramarital affair several years before,[16] telling viewers that unidentified individuals had attempted to extort money from him over the incident. He said that he had since reconciled with Joni over the matter; the Lambs subsequently appeared on Good Morning America and Dr. Phil to discuss their experiences with marriage counseling.[17]

Lamb's confession sparked a series of legal actions against Daystar. Former Daystar executive Jeanette Hawkins filed a lawsuit against the network, claiming that her knowledge of the affair caused "great emotional pain".[18] In February 2011, Jennifer Falcon, a former Daystar employee, filed a lawsuit claiming to have suffered sexual harassment, as well as demotion and defamation by the Lambs.[19] The following month, Karen Thompson, a former producer for Joni, sued Daystar for wrongful termination, claiming to have been harassed and fired for dating a male co-worker.[20]

An October 2011 decision, entered after a contested hearing by a Dallas court, dismissed the Hawkins fraud claim. All of the suits were withdrawn two months later when Falcon and Thompson withdrew their suit against the network, and no parties received compensation for the dispute.[21]


Daystar is available on broadcast and cable television in the United States and worldwide on direct broadcast satellite systems such as DirecTV and Dish Network, and as an unencrypted Free to Air satellite channel. The network is composed of two VHF and 37 UHF television stations, which each broadcast all or part of Daystar's program lineup. Daystar owns a number of television stations in the U.S., either directly or through its parent company, Word of God Fellowship, Inc.

On June 13, 2013, Daystar entered into a strategic partnership with Canadian-based religious network Grace TV, in which the network's non-Canadian content (constituting 65% of programming) would be supplied by Daystar. Additionally, Daystar picked up You Are Loved, a program hosted by Grace TV's CEO, Peter Youngren.[22] The network ultimately re-branded as Daystar Canada.[23]

On September 24, 2014 Daystar started broadcasting in HD OTA on channel 2.1 in Dallas, Texas. Austin soon followed. Charter Communications carries the channel in HD. On April 27, 2015, Verizon FiOS currently carries the channel in HD. [24]

In February 2015, the channel launched in Australia on subscription television provider Foxtel.[25]


  1. Arellano, Gustavo (2004-02-26). "Jesus, Meet Michael Powell". OC Weekly. Retrieved 2007-05-22.
  2. Castillo, Andrew (2006-10-23). "Governor stops sale of KOCE-TV station". Mt. San Antonio College Mountaineer. Retrieved 2007-05-22.
  3. Consent Decree between FCC and Daystar. Retrieved on December 23, 2008.
  4. "Re: Form 314 Application for Consent to Assignment of License of…" (PDF). CDBS Public Access. Federal Communications Commission. March 13, 2012. Retrieved March 17, 2012.
  5. Boedecker, Hal (15 August 2012). "FCC grants UCF the license for Channel 24". Orlando Sentinel.
  6. Harding, Kevin R. (September 27, 2012). "In Re: BLCDT-20060622AAS…" (PDF). CDBS Public Access. Federal Communications Commission. Retrieved September 28, 2012.
  7. Ousted Christian TV Network Takes Case to Israeli High Court|
  8. "Daystar creeps back into Israel". Jewish Israel. Retrieved 19 October 2009.
  10. Televangelist says he cheated on wife,, December 1, 2010.
  11. Jabali-Nash, Naimah (December 3, 2010). "Rev. Marcus Lamb of DayStar TV Faces Unusual Lawsuit After Admitting Affair". CBS News.
  12. Katherine T. Phan (20 February 2011). "New Daystar Lawsuit Accuses Joni Lamb's Father of Sexual Harassment". The Christian Post. Retrieved 20 June 2013.
  13. Third Former Employee Sues Daystar
  14. Jeffrey Weiss (21 March 2012). "High-profile sexual harassment lawsuits against Christian broadcaster Daystar quietly withdrawn". The Dallas Morning News. Retrieved 20 June 2013.
  15. "ANNOUNCEMENT FOR GRACE TV AND DAYSTAR". Grace Media. Retrieved 11 February 2014.
  17. "Daystar News" (PDF). Daystar. February 2015. Retrieved February 17, 2015.

See also

External links

This article is issued from Wikipedia - version of the 10/16/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.