Radio Philippines Network

Radio Philippines Network
Type Broadcast commercial radio and television network
Country Philippines
Availability National
Founded June 29, 1960 (1960-06-29)
by Roberto Benedicto
Slogan We Tell The Story of The Filipino.
Area Philippines
Owner Nine Media Corporation (34%)
Far East Managers and Investors (32%)
Government of the Philippines (Presidential Communications Operations Office) (20%)
Parent Nine Media Corporation [1]
Launch date
June 29, 1960
Former names
Kanlaon Broadcasting System
Picture format
NTSC 480i (SDTV)
Affiliation Crime/Suspense
(January 1, 2008 – October 3, 2008)
C/S 9
(October 4, 2008 – November 28, 2009)
Solar TV
(November 29, 2009 – February 25, 2011)
(March 2, 2011 – November 29, 2013)
Solar News Channel
(December 1, 2013 – August 22, 2014)
(August 23, 2014 – March 15, 2015)
CNN Philippines
(March 16, 2015 – present)
Official website

Radio Philippines Network, Inc. is a Filipino-based media company co-owned by Government Communications Group under the Presidential Communications Operations Office, Nine Media Corporation, Far East Managers and Investors Inc., and several private stockholders. The network's main offices. Its studios are located at Broadcast City, Old Balara, Capitol Hills, Diliman, Quezon City and its transmitter are located at # 97 Panay Avenue, Brgy. South Triangle, Quezon City. Founded by Roberto Benedicto and prior to the privatization, it was the sister station of current government owned and controlled Intercontinental Broadcasting Corporation.

Currently, Radio Philippines Network is the broadcaster and affiliate of CNN Philippines, the local franchise of CNN in the Asia-Pacific Region.


As Kanlaon Broadcasting System

The congress of the Philippines approved the franchise of Radio Philippine Network on June 19, 1960. Instead of using its franchise name, the network instead used Kanlaon Broadcasting System as its initial branding. Kanlaon is a volcano on the Philippine island of Negros, the home of its founder Roberto Benedicto. Kanlaon Broadcasting System started broadcasting as a radio network with its first station DZBI in Manila. By 1967, KBS had grown into a full network, with seven radio stations all over the country namely, DZRR and DZAX in Manila, DZAH and DZBS in Baguio, DZTG in Tuguegarao, DZRL in Laoag (later moved to Batac), and DXDX in General Santos. Philippine radio veteran Ben Aniceto was the operations director at the time.[2]

The broadcast network ventured into television broadcasting on October 15, 1969 with the launch of KBS-9 Manila as the network's flagship TV station.[3] KBS-12 Baguio was also signed on the air on the same year. Properties and funding for the new TV network partly came from ABS-CBN in the form of its old headquarters along Roxas Boulevard and equipment from Toshiba enabling them to broadcast in color. As a result, on its launch it was named Accucolor 9 ("Accucolor" is the name of the color technology used) as the first Philippine television network to launch in full color.

In 1970, KBS also acquired a Color-ready Outside Broadcast Van for the remote broadcasts of major news events and sports coverages.

On September 1972, KBS television and radio stations, and its sister publication Daily Express under the Benedicto group were allowed to operate during the Martial Law period, where most of the media outfits were closed down.

In 1975, Kanlaon Broadcasting System became Radio Philippines Network.

As Radio Philippines Network

In 1975, KBS formally relaunched as RPN, the acronym for its franchise name, Radio Philippines Network (the RPN name was first used in the provincial stations before the RPN brand would later be used for the Manila station as well). It aired special coverages of the Olympics, Thrilla in Manila (in 1975) and the Miss Universe; and programs such as John En Marsha, Flordeluna and Superstar. RPN became the birthplace and the first home of the daytime variety show Eat Bulaga! (premiering in 1979). RPN became also a popular and most watched longest running Game show on Philippine Television Family Kuarta o Kahon hosted by Pepe Pimentel originally aired on ABS-CBN then BBC-2 the show is run for almost 3 decades until 2000. RPN also pioneered the TV newscasting as they launched the first ever newspaper-format nightly newscast titled NewsWatch. The network also pioneered the use of computer graphics for their program plugs and station IDs as well as its broadcast of the iconic digital clock shown on the lower leftmost part of the screen during the entire broadcast day except for newscasts, commercials, continuity plugs, station ID, and during sign-off (until it was abandoned in 2007), and after the 1973 fire that razed its first studios, moved to the ABS-CBN Broadcasting Center in 1973 and to its current Broadcast City home in 1979.

RPN also aired anime programming (making them one of the first to do so in the country) and imported and syndicated programs from the United States. RPN-9 is the first network to cover the Philippine Basketball Association games live in 1976, before the broadcasts moved on to BBC-2.

In 1980, RPN-9 began to broadcast primetime programs and Eat Bulaga! (when it was still with the network) through its new domestic satellite (DOMSAT) technology in which the 1980s logo resembles a satellite antenna.[4] This made RPN the first national network to achieve nationwide program simulcasting via satellite.

The network also became home to, from 1978 up to the early 1980s, the Super Sentai series (making it the first in the Philippines to do so, becoming a pioneer in broadcasting tokusatsu and sentai programs in the country in the process). These made it a reason for the network in 1982 to adopt The Leader as its official slogan, coupled with its Number 9 and the red corporate logos, due to its massive successes as the nation's number one network. In 1986, after the assumption of office of President Corazon C. Aquino, the government sequestered Radio Philippines Network for allegedly being part of the crony capitalism under the Marcos regime. By then, it was the leading network in the Philippines cornering the highest audience share in the entire country.

After the 1986 EDSA People Power Revolution, the stock and assets of RPN, IBC and Banahaw Broadcasting Corporation were sequestered by the Presidential Commission on Good Government (PCGG). President Corazon Aquino awarded BBC's Channel 2 frequency and its affiliates, through an executive order, to ABS-CBN, and RPN's and IBC's assets were turned over to the Government Communications Group. This was a period when the network lost much of its viewership to GMA Radio-Television Arts, which had rose as the leader in 1986, and PTV, another government-owned network, causing its ratings to slump, thus tarnishing RPN's popularity.

This decline was worsened when one of its pre-1972 rivals, ABS-CBN, which struggled in the ratings upon its reopening in 1986, got a ratings boost in 1987, triggering an unfaltering ascent to No. 1 in 1988, causing RPN to fall to 4th place.

During the post-EDSA Revolution era, RPN launched the first Filipino-created animated series, Ang Panday. By 1989, some of RPN's programming such as John en Marsha, Student Canteen, and Superstar were cancelled, and TAPE Inc.'s daytime programs Eat Bulaga!, Agila. and Coney Reyes on Camera (a co-production with Coney Reyes' CAN Television) moved under a co-production agreement to ABS-CBN, as they saw the resurgent network as a vital element in the sustaining of the three shows' success. During this period, it was already clear that RPN was losing its status as a premier broadcaster, resulting in its "The Leader" slogan to lose its purpose.

In 1989, the network was relaunched into the "New Vision 9" brand to recoup lost audience share in the ratings game of Philippine television networks. The rebrand was took place after RPN and Syndicated Media Access Corporation (SMAC) took over the network's management and marketing. It became the third re-branding of the network. The reformat and re-branding instead made history for the network as it pioneered 24-hour television broadcasting in the Philippines.

In 1994, New Vision 9 was renamed back as Radio Philippines Network (RPN) and in the same year, RPN became the first television channel to broadcast programs in full stereo. In 1996, though, the network quickly re-gained its footing when it began to broadcast a Tagalog dub of the Mexican telenovela Marimar. The network became the pioneer in Tag-alog-dubbed foreign programs and movies and made the popular and turnaround its ratings on the evening prime time. Due to the success, the other networks followed and broadcast telenovelas not only from Mexico but also Spanish language telenovelas from the United States, Colombia (GMA 7's Betty La Fea), Venezuela (GMA 7's Samantha and All My Love) and Argentina (GMA 7's Monica Brava) and eventually even drama series from Brazil (ABS-CBN's Ana Manuela) and Asian drama series from Taiwan (notably Meteor Garden) and South Korea (notably Bright Girl).

By mid-2000s, a major network war in the ratings game ensued with the broadcast of Korean-language television series by the two superior leading networks, ABS-CBN and GMA Network, causing RPN into decline in the telenovelas battle.

RPN renewed its congressional franchise for another 25 years on February 19, 2004. Under Philippine law, no broadcast company will operate without franchise from Philippine congress, an authority that limits and regulates operations of telecommunications and broadcast media such as televisions and radios.

As C/S / C/S9 / Solar TV

C/S9 logo used from October 4, 2008 - November 28, 2009

On March 11, 2007, RPN began a partnership with the Solar Entertainment Corporation, an operator of a number of cable channels in the country. The company began co-producing new programming for the network, such as a local version of the Next Top Model franchise. The network underwent management changes on December 24, 2007, as Tonypet Albano (undersecretary and executive director of Malacañang's Office of Political Coalition Affairs and Deputy Spokesperson of TEAM Unity) was appointed chairman of the network (replacing Education Undersecretary Mona Valisno, incumbent Presidential Assistant for Education). Undersecretary Robert Rivera was appointed director of the board, while the president and chief executive officer became former senator Orlando "Orly" Mercado.[5]

Mercado's first major move was to expand their partnerships with Solar Entertainment. Programming from Solar's cable network C/S was added to RPN's lineup at the beginning of the new year, and PBA basketball would also return to the network beginning in the 2008-09 season, as part of Solar Sports' new three-year deal with the league after an intense bidding war with ABS-CBN.[6][7]

In October 2008, RPN's stations ultimately took on the C/S name as part of their permanent branding, and rebranded itself as C/S 9. The C/S 9 name would not last, on November 29, 2009, the network re-branded again under the new name Solar TV. In late 2010, it was revealed that RPN would no longer carry PBA games, due to planned re-launch to occur in 2011, with more "feminine" programming.[8]


ETC logo from March 2, 2011 - November 30, 2013

In 2010, the Philippine government began to actively consider privatizing RPN and IBC. Ricardo Abcede, member of the Presidential Commission on Good Government, supported the plans, noting that the government should not need to subsidize three state broadcasters when most countries only have one, and could gain a significant profit if they were sold to a major company willing to invest in the stations.[9]

In January 2011, reports confirmed that Solar Entertainment, through Solar TV Network, and Roberto Benedicto's daughter Kitchie Benedicto now owned a 34% minority share in RPN.[10] Communications and Operation Office secretary Herminio Coloma, Jr. also began to hold meetings with the network's employees union to discuss the financial state of RPN as part of the planned privatization.[11] On February 22, 2011, RPN's employees filed a strike notice, protesting a rumored shutdown of RPN on February 25, and accusing the government of attempting to privatize RPN without actively consulting its employees.[11][12][13]

On February 25, 2011, RPN signed off temporarily in preparation for a relaunch as ETC on March 2, 2011.[14] Additional shares in RPN were sold to Far East Managers and Investors Inc. (FEMI), an organization company affiliated with Ambassador Roberto Benedicto (founder of RPN), and the San Miguel Corporation. The government would retain the People's Television Network to serve as the sole state broadcaster of the country.[15][16] However, due to privatization, RPN is forced to retrench 200 employees and stopping the production of RPN NewsWatch, its last RPN-produced program, on October 29, 2012 as Solar TV takes over the entire RPN's airtime.[17][18]

As Solar News Channel

In November 2013, San Miguel Corporation President and COO Ramon S. Ang declares interest in acquiring Solar Television Network and its stake on RPN but instead acquire a minority stake of the network.[19]

On November 30, 2013, ETC was returned to SBN while Solar News Channel moves to RPN since the following day to widen its nationwide telecast.[20][21][22] (SBN broadcast ETC from 2008-2011)

As 9TV

9TV logo from August 23, 2014 - March 15, 2015

On January 3, 2014, RPN and Aliw Broadcasting Corporation (ABC) signed a memorandum of agreement for the expanded coverage of the both TV and radio networks nationwide. Selected DWIZ programs will be simulcast on the Radyo Ronda Network.[23][24]

On August 20, 2014, Solar Entertainment Corporation chief Wilson Tieng announced that he ceded his entire share on Solar TV Network, Inc., including its 34% majority share on RPN, to Antonio Cabangon-Chua, owner of business daily BusinessMirror and Aliw Broadcasting Corporation.[25][26] Tieng sold Solar TV because they are losing money for operations and he will be focusing instead on the remaining television channels he personally owned through Solar Entertainment.

To reflect the change of ownership, on August 13, 2014, Solar Television Network and RPN announced the rebranding of Solar News Channel into 9TV by August 23, dropping the "Solar" branding.[27][28] 9TV retained the news and current affairs programming while expanding its weekend programming to cater more audiences with the launching of "Kids Weekend", "Small Acts, Big Stories", "Something to Chew On" and "Boys Ride Out".[29]

However, the 9TV branding is only a transitional brand to separate "what is Tieng's (the former owner) and what is Cabangon-Chua's". In October 14, 2014, Nine Media Corporation (formerly Solar Television Network) inked a 5-year brand licensing agreement with the Turner Broadcasting System to rebrand 9TV into CNN Philippines, the local franchise of Cable News Network, and the third local CNN channel in Asia (after CNN Indonesia and India's CNN-IBN). CNN Philippines was officially launched on March 16, 2015.[30]

As CNN Philippines

On March 16, 2015, 9TV started broadcasting on CNN Philippines brand.[31] CNN Philippines is the seventh rebrand of Radio Philippines Network since its inception as KBS. It dropped the transitional brand 9TV after seven months of operations under such brand. The new brand reflects the CNN format of news reporting on news from the Philippines.


CNN Philippines programs

Previous RPN-produced Programs

RPN Stations Nationwide

See also


  1. "Cabangon-Chua group set to take over RPN-9". August 21, 2014. Retrieved August 21, 2014.
  2. "ABS-CBN's post-EDSA boss Ben Aniceto passes away". ABS-CBN News. March 21, 2016. Retrieved March 21, 2016.
  3. "International TV Directory" (PDF). TV Factbook. 1970.
  4. "Manila Standard - Google News Archive Search". Retrieved 20 April 2015.
  5. ABS-CBN Interactive, Tonypet Albano is new RPN-9 chief
  6. "SOLAR SPORTS BAGS 3-YEAR PBA TV DEAL". PBA official website. 2008-05-27. Archived from the original on 2008-05-28. Retrieved 2008-05-27. External link in |publisher= (help)
  7. Macamay, Zean (2008-05-28). "Solar gets it". People's Journal. Retrieved 2008-06-02.
  8. Solar drops PBA for 'feminine' programs, Musong R. Castillo, Philippine Daily Inquirer, December 8, 2010
  9. PCGG urges gov't to fast-track sale of RPN-9, IBC-13 2010-08-10. Retrieved 2010-08-10.
  10. Romualdez, Babe. "Spy Bits: RPN 9 a done deal?". The Philippine Star. Retrieved 20 May 2012.
  11. 1 2 Malacanang sets dialogue with RPN-9 union 2011-02-20. Retrieved 2011-02-20.
  12. RPN 9 workers file notice of strike 2011-02-22. Retrieved 2011-02-22.
  13. RPN 9 two labor unions file notice of strike, seek Noy's intervention The Daily Tribiune 2011-02-23. Retrieved 2011-02-23.
  14. Lo, Ricardo F. "ETC on RPN-9 starting March 2". The Philippine Star. Retrieved 20 May 2012.
  15. San Miguel to join bidding for RPN-9, IBC-13 03-06-2011. Retrieved 03-06-2011.
  16. San Miguel Corp. announces plan to bid for RPN-9 and IBC-13 03-06-2011. Retrieved 03-06-2011.
  17. - RPN-9 to cut 200 jobs, may stop airing 'Newswatch' retrieved August 18, 2014
  18. - TV network hopeful on Ramon Ang retrieved August 18, 2014
  19. "MVP-Ang rivalry set to spill over into television with San Miguel acquisition of Solar stake". November 9, 2013. Retrieved August 18, 2014.
  21. Solar News Channel - Expect wider reach and a richer viewing experience retrieved November 5, 2013
  22. "Solar News on free TV, moves to channel 9". Retrieved 20 April 2015.
  23. "CNN Philippines". Retrieved 20 April 2015.
  25. EXCLUSIVE | BusinessMirror owner acquires majority stake in RPN9 retrieved August 20, 2014
  26. Cabangon-Chua acquires RPN-9 retrieved August 21, 2014
  27. - Solar News to be renamed News9? (Media Newser Philippines) retrieved August 18, 2014
  28. - Is RPN-9 Destined to Return? retrieved August 18, 2014
  29. - Solar News Channel turns into 9TV retrieved August 14, 2014
  30. Turner, Nine Media to launch CNN Philippines retrieved October 14, 2014
  31. Manila Bulletin. "CNN Philippines starts broadcasting today". Retrieved 20 April 2015.

External links

This article is issued from Wikipedia - version of the 11/24/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.