This article is about the New York City television station. For the cable Superstation feed available nationwide from 1965 to 1996, see WWOR EMI Service. For the television station in Minneapolis/St. Paul that formerly carried the "UPN 9" branding that is now affiliated with Fox, see KMSP.
Secaucus, New Jersey -
New York City
United States
City Secaucus, New Jersey
Branding My 9
Slogan See It Here (primary)
C. More My 9! (secondary)
Channels Digital: 38 (UHF)
Virtual: 9 (PSIP)
Owner Fox Television Stations
(Fox Television Stations, Inc.)
Founded April 1947[1]
First air date October 11, 1949 (1949-10-11)
Call letters' meaning disambiguation of former WOR-TV callsign
Sister station(s) WNYW
YES Network
Former callsigns WOR-TV (1949–1987)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 9 (VHF, 1949–2009)
Former affiliations
Transmitter power 170 kW
Height 397 m (1,302 ft)
Facility ID 74197
Transmitter coordinates 40°44′54.4″N 73°59′8.4″W / 40.748444°N 73.985667°W / 40.748444; -73.985667Coordinates: 40°44′54.4″N 73°59′8.4″W / 40.748444°N 73.985667°W / 40.748444; -73.985667
Licensing authority FCC
Public license information: Profile
Website www.my9nj.com

WWOR-TV, channel 9, is the flagship station of the MyNetworkTV programming service, licensed to Secaucus, New Jersey, United States, and serving the New York City television market. It is owned by the Fox Television Stations division of 21st Century Fox as a sister station to Fox's flagship station, WNYW (channel 5). Its studios and main offices are located in Secaucus, south of Route 3 east of the Meadowlands Sports Complex, though some internal operations are handled at WNYW's studios at the Fox Television Center in the Yorkville neighborhood of Manhattan. Its transmitter is located atop the Empire State Building.

The station is available to Dish Network subscribers as part of the satellite provider's superstations package (available to grandfathered subscribers that purchased the a la carte tier before Dish halted sales of the package to new customers in September 2013), except in markets where the local MyNetworkTV affiliate invokes syndication exclusivity to block access to WWOR's programming within the market.



Early history

Channel 9 signed on the air on October 11, 1949 as WOR-TV. It was owned by the Bamberger Broadcasting Service (a division of R. H. Macy and Company and named after the Bamberger's department store chain), which also operated WOR radio (710 AM) and WOR-FM (98.7, now WEPN-FM).[2] Exactly ten months earlier, Bamberger launched Washington, D.C.'s fourth television station, WOIC, also on channel 9. WOR-TV entered the New York market as the last of the city's VHF stations to sign on, and one of three independents – the others being WPIX (channel 11) and Newark, New Jersey-based WATV (channel 13, later WNTA-TV). On WOR-TV's opening night, a welcome address was read by WOR radio's morning host, John B. Gambling. However, the audio portion of the speech was not heard because of a technical glitch. The problem was fixed and Gambling repeated the message later that evening, prior to the station's sign-off.

That first broadcast and other early WOR-TV shows emanated from the New Amsterdam Roof Theatre, located west of Times Square. For a short time, the station's transmitter operated from WOR TV Tower in North Bergen, New Jersey and was later moved to the Empire State Building. In 1949, the station moved uptown to the newly constructed "9 Television Square" facility on West 67th Street (near the present-day location of WABC-TV's studios). At the start of 1950, Bamberger Broadcasting changed its name to General Teleradio.[3] Later that year, WOIC was sold to a joint venture of the Washington Post and CBS, who would change that station's callsign to WTOP-TV (it is now WUSA).[4] In 1953, WOR-TV began operating a separate studio for news and special events programming located on the 83rd floor of the Empire State Building.[5]

In 1952, Macy's/Bamberger's merged the WOR stations with the General Tire and Rubber Company, which already had broadcasting interests in three cities through two other subsidiaries: the regional Yankee Radio Network and WNAC-AMFMTV in Boston; and the Don Lee Broadcasting System, which operated KHJ-AMFMTV in Los Angeles and KFRC-AMFM in San Francisco. The subsidiaries were then brought together under the General Teleradio name.[6][7] The main impetus for the merger was to give General Tire a controlling share in Mutual Radio Network, which was affiliated with and partially owned by WOR and other stations. The merger also raised speculation that Mutual would launch a television network, plans that were discussed since before WOR-TV went on the air but ultimately did not come to fruition.

In 1955, General Tire purchased RKO Radio Pictures, giving the company's TV stations access to RKO's film library, and in 1959, General Tire's broadcasting and film divisions were renamed as RKO General. During the early years of RKO General ownership, WOR-TV moved back to Times Square, and closer to its radio station sisters. Channel 9's studios were co-located with WOR radio at 1440 Broadway (near West 40th Street) for several years. During the 1950s and early 1960s, all three of New York's independents struggled to find competitive and acceptable programming. The field would increase by one in 1956 when former DuMont flagship station WABD (channel 5, later WNEW-TV and now WNYW) became an independent. During this era, WOR-TV's programming was comparable to its rivals, with a blend of movies, children's programs, cancelled TV series which had previously run on one of the networks and public affairs shows. In 1962, the field of independent stations was narrowed to three, as WOR-TV and its competition benefited from the sale of WNTA-TV to the non-profit Educational Broadcasting Corporation, who would convert channel 13 into non-commercial educational station WNDT (which is now WNET).

For much of the 1960s, WOR-TV was a standard independent station with a schedule composed of some local public affairs shows, off-network programs, children's shows such as Friendly Giant (which later moved to WNDT) and Romper Room (which moved to the station from WNEW-TV in 1966), sporting events, and a large catalog of movies, some of which came from the RKO Radio Pictures film library. Until 1990, the station had a tradition of showing King Kong; Son of Kong and Mighty Joe Young on Thanksgiving, and Godzilla films on Thanksgiving and the day after.

In 1962, nostalgia maven Joe Franklin moved his daily talk program to WOR-TV, after a 12-year run on WABC-TV. The Joe Franklin Show ended on August 6, 1993, making it one of the longest-running programs in television history, local or national. The long-running public affairs show Firing Line began on WOR-TV in 1966 and ran on the station until 1971, after which its host, William F. Buckley, Jr., moved the program to public television where the program aired until it ended in 1999. In 1968, the station continued to maintain offices at 1440 Broadway, while the station moved to new studio facilities two blocks north at 1481 Broadway.


By the early 1970s, WNEW-TV evolved into the leading station for cartoons and sitcoms, while WPIX aired a similar format though with more movies. In the early 1970s, WOR-TV had shows such as The Beverly Hillbillies, The Dick Van Dyke Show, Gilligan's Island and The Avengers. But channel 9 was behind the other two independents in the local ratings. Beginning in 1971, the station began gradually seeking a different programming strategy – one that was more adult-oriented with a heavy emphasis on films, reruns of hour-long network dramas, game shows and sports. The station also gradually phased out most sitcoms and all children's programming with the exception of Romper Room. It was also the first New York City station to have a 12 p.m. newscast on weekdays, in addition to producing several hours a day of local talk shows (such as The Joe Franklin Show, Straight Talk and public affairs shows such as Meet the Mayors, titles that were shared by other RKO General television stations).

Later in the 1970s, WOR-TV looked towards the United Kingdom for alternative offerings. On September 6, 1976, WOR-TV offered a week of programs from Thames Television during prime time; many of these shows had never before been seen on American television, including the first U.S. telecast of The Benny Hill Show, and an airing of an episode of Man About the House, which would be adapted by ABC as Three's Company the following year.[8] WOR-TV also aired episodes of the ITV musical drama Rock Follies [9][10] and the BBC science-fiction series Doctor Who during this period. On April 5, 1980, WOR-TV presented Japan Tonight!, a seven-hour block of programs from Japan's Tokyo Broadcasting System, featuring shows that were either dubbed or subtitled in English.[11] During this period, various sports telecasts aired on most nights in prime time, with feature films running on nights where sports did not air under the Million Dollar Movie banner.

Despite its ambitious programming, WOR-TV was perceived by people that preferred a more traditional independent to be an also-ran, even though the station was very profitable for RKO General. In 1984, WOR-TV began moving classic sitcoms like Bewitched, Burns & Allen, I Dream Of Jeannie, and others into its weekday lineup, focused slightly less on sports, and added more off network drama shows to the lineup. The station also pulled back religious programming as well, pushing it earlier in the morning. With the advent of cable and satellite-delivered television, independent stations were being uplinked for regional and national distribution, thus becoming "superstations". In April 1979, Syracuse, New York-based Eastern Microwave, Inc. began distributing WOR-TV to cable and C-band satellite subscribers across the United States, joining WTBS (now WPCH-TV) in Atlanta and WGN-TV in Chicago as national superstations.

Troubles with the FCC

While WOR-TV was gaining national exposure, a battle for the station's survival – and that of its owner – was well underway. In 1975, RKO applied for renewal of its license to operate WOR-TV. The Federal Communications Commission conditioned this renewal on that of its Boston sister station, WNAC-TV. In 1980, the FCC stripped RKO of WNAC-TV's license due to a litany of offenses dating back to the 1960s, but ultimately because RKO had withheld evidence of corporate misconduct by General Tire. The decision meant that RKO lost WOR-TV's license and that of Los Angeles sister station KHJ-TV.[12] However, an appeals court ruled that the FCC had erred in tying WOR-TV and KHJ-TV's renewals to WNAC-TV, and ordered new proceedings. RKO soon found itself under renewed pressure from the FCC, which began soliciting applications for all of the company's broadcast licenses in February 1983.[13]

Move to New Jersey

"Endcap" used during final months of RKO ownership before changing to WWOR-TV (1986)

In order to buy itself some time, RKO (with the help of New Jersey senator Bill Bradley) persuaded the U.S. Congress to pass a law requiring the FCC to automatically renew the license of any VHF station that moved its license to a state not served by a commercial VHF station. New Jersey and Delaware were the only states not to be served by a commercial VHF station, and there were complaints for many years that New Jersey in particular had been "underserved" by VHF stations from the New York City and Philadelphia markets (New Jersey was left without any commercial VHF allocations located within the state due to the 1962 conversion of Newark's channel 13 to a non-commercial outlet). RKO was able to retain WOR-TV by moving the channel 9 license to Secaucus, New Jersey (seven miles west of Manhattan) on April 20, 1983. However, for all intents and purposes, it remained a New York City station. WOR radio had originally been licensed to Newark when it signed on in 1922; while it moved its studios across the Hudson River in 1926, it remained licensed in Newark until 1941.

One of the FCC's conditions of renewing channel 9's license required RKO to also move the station's main studio to New Jersey. Three years after its city of license was moved to New Jersey, WOR-TV would establish a physical presence in that state with the opening of the Nine Broadcast Plaza studio facility on January 13, 1986. The FCC also required WWOR to increase its coverage of events on the New Jersey side of the market. One month later, the New Jersey State Senate petitioned the FCC to approve an extension of the channel 9 signal into southern New Jersey. Because of various other issues, one of which would be the fact that rights to most syndicated programs would interfere with the local broadcast rights to these shows on Philadelphia stations, the request was denied.

The move to New Jersey did little to relieve the regulatory pressure on RKO. Seeing the handwriting on the wall, RKO put channel 9 up for sale in 1985. Westinghouse Broadcasting,[14] Chris-Craft Industries,[15] and a joint venture of Cox Enterprises and MCA/Universal emerged as the leading suitors for WOR-TV; the station was sold to the Cox/MCA group in late 1986 for US$387 million.[16] Cox later backed out due to disagreements between the two firms on who would be responsible for running the station. MCA took control of WOR-TV on April 21, 1987. The sale came just in the nick of time for RKO: two months after MCA closed on the purchase, an administrative law judge recommended that RKO be forced out of broadcasting altogether due to a litany of misconduct. Eventually, WOR radio would be sold to Hartford, Connecticut-based Buckley Broadcasting, and WRKS-FM would go to Summit Broadcasting.


Upon taking control, MCA added an extra W to its call letters calling itself as WWOR-TV on April 29, 1987. MCA knew it had to change the call letters, but still wanted to trade on the 65-year heritage of the WOR calls in the New York area; programming stayed pretty much the same, while the RKO-era "dotted nine" logo was replaced by a new "red nine". That fall, WWOR-TV relaunched as a station perceived as different from a year prior, though only about 6 hours of programming a day actually changed. A new, all-CGI look was created for the station, with a new "Venetian-blinds nine"; movie and special presentations were preceded by a new, more dramatic intro, while a new, three-pointed triangle was used in the main ident and in the first intro for The News at Ten, representing the Tri-State area; the RKO-era announcers stayed on. The station dropped most of its public affairs shows, Romper Room was cut back to a half-hour and moved to 6:00 a.m., all religious shows except for the Sunday Mass were dropped, cartoons were added to the station's morning lineup, and stronger syndicated shows were added in the early evenings. Late morning timeslots consisted of classic sitcoms and afternoons continued to consist of game shows, drama series and movies – programs seen in both dayparts were largely those held over from the station's later years under RKO ownership. Later that fall, in primetime, the Million Dollar Movie was relegated to weekends in favor of Morton Downey Jr.'s controversial new talk show, while the 8:00 newscast was moved to 10:00 p.m., and expanded to one hour (to emphasize this, it was briefly titled The News at Ten; this did not last long and by 1988, it became Channel 9 News). The overhaul continued in 1988 and 1989, when it added the locally produced kids' show Steampipe Alley, and more evening sitcoms, including among others, reruns of NBC's top-rated sitcom The Cosby Show, Columbia Pictures Television's Who's The Boss? and 227, as well as MCA/Universal-sourced programming including The Munsters Today, Out of This World, My Secret Identity, Bionic Six, and The New Lassie. WWOR-TV also borrowed program formats used on the Westinghouse stations: a short-lived version of Evening Magazine aired in primetime, and a locally produced talk show called People Are Talking ran at 11 a.m. That show would later change its title to 9 Broadcast Plaza (named after the station's Secaucus studio location), and then to The Richard Bey Show for syndication. During this time, the studios were a hotbed of production, including the aforementioned local shows, The Morton Downey Jr. Show (which was nationally syndicated by then-sister firm MCA TV), and The Howard Stern Show hosted by New York radio personality Howard Stern from 1990 to 1992. Because of this, the news had to be moved to the newsroom, and it would not return to having its own set until the UPN era.

In 1989, the FCC passed the "Syndicated Exclusivity Rights" rule (or "SyndEx") into law – which required cable providers to block out certain syndicated programs on out-of-market stations that stations claim the rights to air in a particular market. In order to lighten the burden on cable providers as a result of this law, Eastern Microwave acquired the rights to programs that no stations claimed in-market exclusivity to for broadcast on WWOR's national feed to replace programs that could not be aired nationally. Most of the programs came from the Universal and Quinn Martin libraries, along with some shows from the Christian Science Monitor's television service, as well as some holdover shows that had aired on the local New York feed before the SyndEx law's passage. Eastern Microwave would eventually launch a separate feed for satellite and cable subscribers on January 1, 1990, called the "WWOR EMI Service". By the early 1990s, WWOR and WPIX began to be replaced on many cable systems by the its superstation feed of WGN-TV.[17][18]

In the fall of 1990, WWOR-TV began branding itself as Universal 9 on-air, highlighting its association with the MCA/Universal entertainment empire. However, MCA's ownership of the station ended with the company's purchase by Osaka, Japan-based Matsushita Electric Industrial Co. Ltd., which is now known as Panasonic. Since FCC regulations do not allow foreign companies to own more than a 25% interest in a television station, MCA spun off the assets of WWOR-TV into a new company called Pinelands, Incorporated on January 1, 1991. However, the station continued to brand itself as Universal 9 on-air until early 1992.

On March 30, 1992, Disney Studios agreed to sell KCAL to Pineland, Inc. for a 45% ownership stake in Pineland, so as to have interest in TV stations in both large markets, Los Angeles and New York City, allowing for increased original programming.[19] Instead Pineland agreed to an unsolicited bid in May from Chris-Craft Industries's BHC Communications subsidiary thus ending the planned business merger with Disney's KCAL.[20]

In 1993, BHC aligned its independent stations with the Prime Time Entertainment Network.[21][22] WWOR carried Spelling Premiere Network at its launch in August 1994.[23]

UPN affiliation

In 1994, Chris-Craft and its broadcasting subsidiary, BHC Communications, and Viacom's newly acquired subsidiary Paramount Pictures partnered to form the United Paramount Network, which debuted on January 16, 1995. At the network's launch, WWOR-TV was UPN's "flagship" station. However, UPN did not allow WWOR's superstation feed to carry the network's programs nationally (in contrast, The WB allowed WGN-TV to air network programming on cable feed during that network's first four years on the air). In the 1990s, the station continued with a large amount of younger-skewing talk shows, reality programming, some sitcoms in evenings, and syndicated cartoons during the morning hours.

On January 1, 1997, with only a month's advance warning, Advance Entertainment Corporation, which had purchased the satellite distribution rights to WWOR from Eastern Microwave a few months earlier, stopped uplinking the national version. The EMI Service's transponder space was sold to Discovery Communications for the then six-month-old Animal Planet.[24][25] Amid outcries from satellite dish owners, National Programming Service, LLC uplinked the station again exclusively for satellite subscribers. The national feed was once again the same feed as the New York market feed. NPS dropped WWOR in 1999, in favor of Pax TV, but Dish Network still carries the New York feed of WWOR as part of its superstations package except in areas where the local UPN (and later, MyNetworkTV) affiliate invoked SyndEx to block the feed.

In 2000, Chris-Craft announced that it was selling its television stations. It was believed that Viacom, which had purchased Chris-Craft's half of the network that year not long after buying CBS – gaining full control of UPN (and effectively stripping WWOR of its status as an owned-and-operated station of the network in the process), would buy the stations. However, Viacom lost its bid for the group to News Corporation on August 12, 2000 in a $5.5 billion deal,[26] making WWOR-TV a sister station to longtime rival WNYW – creating a unique situation in which the largest affiliate station of one network was owned by the operator of another network. While some cast doubt on UPN's future, Fox quickly cut a new affiliation deal with UPN.

On September 11, 2001, the transmitter facilities of WWOR-TV, eight other New York City television stations and several radio stations, were destroyed when two hijacked airplanes crashed into and destroyed the World Trade Center towers. The attacks delayed the closing of the Chris-Craft deal for several days. With its broadcast signal shut down, WWOR fed its signal directly to cable and satellite systems, running wall-to-wall coverage of the attacks from CNN and later the Fox News Channel; channel 9 resumed regular programming on September 17, 2001. The transmitter has since been relocated to an antenna located atop the Empire State Building (where the transmitter had been based prior to 1975) along with most of the other major New York City stations.

Fox began integrating the operations of its two stations soon afterwards. In the fall of 2001, the Fox Kids weekday afternoon block moved to WWOR-TV from WNYW, while the station also ran UPN's Disney's One Too during the morning hours. Channel 9 was New York City's last remaining commercial station to air children's programming on both weekday mornings and afternoons, an ironic twist from 20 years earlier; however, Fox later discontinued the Fox Kids weekday block in January 2002 while UPN ended its cartoon block in August 2003, WWOR then picked up syndicated cartoons in the fall of 2003 in the 7 to 9 a.m. slot (and later until 8 a.m.), before dropping them in 2006. This made WWOR-TV the last commercial station to run any cartoons on weekdays. This will be the second time the station phased out cartoons in favor of mandated children's programing which WWOR has aired in its early years. WNYW also placed several of its underperforming syndicated shows on WWOR, and cherry-picked channel 9's stronger programs for broadcast on channel 5's schedule. Currently, WWOR offers several "double-runs" of WNYW's programs, but the two stations' individual schedules (outside of network programming) are much different.

In 2004, Fox Television Stations announced that it would shut down WWOR-TV's Secaucus facilities and move its operations to WNYW's facility at the Fox Television Center in Manhattan. WNYW had already been handling some of WWOR's internal operations for some time before then. Fox planned to keep 9 Broadcast Plaza as a satellite relay station for WNYW and WWOR (the facility also performed master control operations for Baltimore's MyNetworkTV affiliate WUTB until locally based Sinclair Broadcast Group purchased WUTB from Fox in 2013). While some office functions were merged, plans for a full move to Manhattan were scuttled later that year due to pressure from New Jersey Congressman Steve Rothman (whose congressional district included Secaucus) and Senator Frank Lautenberg. The two lawmakers contended that if WWOR moved its operations back across the Hudson to New York, it would be violating its conditions of license. According to Rothman, WWOR's license specifically requires that its main studio be based in New Jersey.[27][28] Even without this to consider, a full merger of WNYW and WWOR's operations would have likely resulted in channel 9's news department being at the very least downsized it to the point that it would not be able to adequately cover news events focused on New Jersey, if not shut down altogether. The company also considered moving WNYW's operations to Secaucus, but to date both stations continue to maintain separate studio facilities.

MyNetworkTV affiliation

On February 22, 2006, News Corporation announced the launch of a new "sixth" network called MyNetworkTV, which would be operated by Fox Television Stations and its syndication division Twentieth Television. MyNetworkTV was created to compete against another upstart network that would launch at the same time that September, The CW (an amalgamated network that was originally consisted primarily of UPN and The WB's higher-rated programs) as well as to give UPN and WB stations that were not mentioned as becoming CW affiliates another option besides converting to independent stations.[29][30] WPIX, which had been a WB affiliate since 1995, was announced as The CW's New York City area affiliate as part of a 10-year affiliation deal with channel 11's parent company Tribune Broadcasting. The network's officials were on record as preferring the "strongest" stations among The WB and UPN's affiliates, none of which included any of Fox's UPN-affiliated stations – locally, WPIX had been well ahead of WWOR-TV in overall viewership for some time. The day after the announcement of The CW's formation (January 25, 2006), Fox removed all network references from the on-air branding of its UPN affiliates, and stopped promoting UPN programs altogether. WWOR accordingly changed its branding from "UPN 9" to "WWOR 9" (although the station was referred to on-air as simply "9"), and altered its logo to only feature the boxed "9" with a small red strip on the left side. WWOR had just introduced a new graphics package for its newscasts and a revised logo almost three weeks prior, with UPN branding.

With the impending switch to MyNetworkTV, channel 9's on-air branding was changed to My 9 beginning on April 4, with the new brand being introduced during Nets and Yankees game telecasts; two weeks later on April 17, WWOR incorporated the My 9 name into the station's remaining branding elements, including news. On June 2, WWOR changed its logo again, this time adopting one similar to the MyNetworkTV logo presented at the launch announcement. Despite MyNetworkTV's announcement that its launch date would be September 5, 2006, UPN continued to broadcast on stations across the country until September 15, 2006. While some UPN affiliates that switched to MyNetworkTV aired the final two weeks of UPN programming outside its regular primetime period, WWOR and the rest of the network's Fox-owned affiliates dropped UPN's programming entirely on August 31, 2006.

On December 15, 2011, WWOR introduced an official mascot, C.More (pronounced SEE-more, and corresponding with its new slogan, "C.More My9"), an anthropomorphic "My9" logo featured on station promotions. WWOR started a Facebook[31] and Twitter[32] page dedicated to C.More, and also uploaded a YouTube video that C.More "recorded via webcam".[33] Localized versions of the C.More mascot have since been used on Fox's other MyNetworkTV owned-and-operated stations. In recent years C more appears less and since has been removed from the promo ads. Around 2015 the my 9 box was removed leaving only its white type with an modernized version was use simply as my9 which the inside 9 log is still visible thus leaving out the exterior being used by previous owners.

Retransmission dispute with Cablevision

On October 15, 2010, News Corporation pulled WWOR, WNYW, Fox Business Network, Fox Deportes, and National Geographic Wild from Cablevision systems in the New York City Tri-State area due to a dispute between Fox and Cablevision in which Cablevision claimed that News Corporation demanded $150 million a year to renew its carriage of 12 Fox-owned channels.[34][35] News Corporation responded to Cablevision's claims, stating that "Cablevision has refused to recognize how much [its subscribers] value our programming."[36] Cablevision offered to submit to binding arbitration on October 14, 2010, though News Corporation rejected Cablevision's proposal, stating that it would "reward Cablevision for refusing to negotiate fairly". WWOR, WNYW and the three cable channels were restored on October 30, 2010, when Cablevision and News Corporation struck a new carriage deal.

2007–2014 license renewal and objections

Before August 2014, the station awaited renewal of its broadcast license since 2007,[37][38] the same year that two petitions to deny the license's renewal were submitted.[39][40] According to claims from U.S. Senator Frank Lautenberg and media observers, who filed a complaint with the FCC in November 2009, WWOR-TV's performance was "clearly inadequate to meet its public interest obligations" and he questioned the truthfulness of its application.[41] The station was also accused of misrepresenting the number of station employees based in Secaucus, and failed to report a reduction in local news coverage.[42]

On February 17, 2011, the FCC opened an investigation against then-WWOR parent News Corporation to determine whether the company misrepresented information about WWOR-TV's news operations and programming during the station's license review.[43] News Corporation would have been stripped of its licenses to operate both WWOR-TV and sister station WNYW, as well as facing other penalties if found guilty of any wrongdoing[44] (News Corporation spun off both stations and its other U.S. television properties to 21st Century Fox in June 2013). Legal representation hired by WWOR stated that the station had fulfilled its commitments.[45] In December 2012, Lautenberg called for an investigation into the potential relaxing of FCC rules regarding ownership consolidation within media markets stating that News Corporation's co-ownership of WNYW and the New York Post "has not served New Jersey well."[46] Following Lautenberg's June 3, 2013 death and the subsequent announcement of the WWOR news department's closure one month later, fellow New Jersey senator Robert Menendez took up the cause, saying it was increasingly critical with WWOR dropping their newscast and going with the outside Chasing New Jersey for coverage of state issues for the FCC to make a ruling on WWOR's license and their fulfillment of their obligations.[47] Rep. Frank Pallone also called for the revocation of WWOR's license.[48] In November 2013 the New Jersey Legislature passed a resolution urging the Federal Communications Commission (FCC) to revoke the station's license.[49]

In March 2014, New Jersey's senior United States Senator Bob Menendez wrote to the FCC asking for swift action to determine if the station had been fulfilling its licensing requirements.[50]

"New Jersey is one of the most densely populated states in the country, but because of its location between New York City and Philadelphia, does not have a designated market area (DMA)...WWOR is required to fill this gap by operating in the state of New Jersey to the benefit of all residents. Unfortunately, concerns have mounted that the operations of WWOR have not fulfilled these requirements."

On August 8, 2014, the FCC renewed WWOR's license, dismissing all of the objecting petitions, though the permanent waiver allowing Fox Television Stations to run both WNYW and WWOR along with 21st Century Fox's ownership of the New York Post was denied; a temporary waiver was granted.[51] Those objecting to the license renewal have until October 8, 2014 to file their arguments, with statements in favor of the renewal due by October 23, and replies due by November 3.[52]

Digital television

Digital channels

The station's digital channel is multiplexed:

Virtual channel Actual channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[53]
9.1 38.1 720p 16:9 WWOR-TV Main WWOR-TV programming / MyNetworkTV
9.3 38.3 480i 4:3 BUZZR BUZZR
9.4 38.4 16:9 H&I Heroes & Icons

Additionally, WNYW and WWOR both have their feeds simulcast in standard definition on a subchannel of each respective station, allowing over-the-air viewers a viewable signal of both stations if they can receive one station, but not the other, as shown;[54]

Virtual channel Actual channel Video Aspect PSIP Short Name Programming
9.2 44.4 480i 4:3 WWOR-SD Simulcast of WWOR-TV in letterboxed widescreen
5.3 38.2 WNYW-SD Simulcast of WNYW in letterboxed widescreen

WWOR-TV also has a Mobile DTV feed of sister station WNYW 5.1 (via its subchannel on 9.2), broadcasting at 1.83 Mbit/s, with plans to add a subchannel of its own, also at 1.83 Mbit/s[55][56]


On November 3, 2011, Fox Television Stations signed an affiliation agreement with Bounce TV, a subchannel network aimed at African American audiences, to carry the service on the second or third digital subchannels of its MyNetworkTV-affiliated stations.[57] The agreement by Fox Television Stations to carry Bounce TV ended on February 23, 2015, when a new agreement with Univision's stations group went into effect and Bounce TV shifted over to WXTV-DT3. WWOR-DT3 remained allocated but off the air until the end of May 30, 2015, when the game show channel Buzzr TV took over the channel space.


On May 17, 2013, Fox began carrying MundoFox, via the primary channel of East Orange-based WPXO-LD, over WWOR-TV subchannel 9.4, in standard definition, but optimized for stretch mode on 16:9 digital sets. With Fox's interest in the network ending in July 2015 and the network taking a new name as MundoMax, Weigel Broadcasting's Heroes & Icons network took over the space on October 3, 2015 under a group deal between Weigel and Fox Television Stations.

Analog-to-digital conversion

WWOR-TV discontinued regular programming on its analog signal, over VHF channel 9, at 11:59 p.m. on June 12, 2009, as part of the federally mandated transition from analog to digital television.[58][59] The last program to air on analog was Law & Order: Criminal Intent. The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 38,[60][61] using PSIP to display WWOR-TV's virtual channel as 9 on digital television receivers.

On January 7, 2014, WWOR applied for a digital fill-in translator on channel 34 from the Armstrong Tower and licensed to Alpine, New Jersey that will serve the northern viewing area.[62]

Sports programming

As an independent station, channel 9's schedule was heavy on sports programming. Early in its history, WOR-TV established itself as the home of National League baseball in New York, carrying Brooklyn Dodgers (beginning in 1950) and New York Giants games (beginning in 1951) until both teams moved to California following the 1957 season. From 1958 to 1961, the station aired a limited schedule of Philadelphia Phillies games, consisting of matchups against the Dodgers and Giants. In 1962, WOR-TV gained broadcast rights to the New York Mets, the National League's new expansion team. The partnership between the station and the team would last through the 1998 season, after which the Mets moved their broadcasts to WPIX.

Channel 9 acquired rights to the NHL's New York Rangers and the NBA's New York Knicks in 1965, holding onto both teams until 1989 (when the two teams' television rights moved to the cable-exclusive MSG Network). The New York Islanders; New York/New Jersey Nets; New Jersey Devils; local college basketball; New York Cosmos soccer; WWWF/WWF; WCW and briefly in the mid-1970s, IWA wrestling were also broadcast on channel 9. For a generation of New York sports fans, the station became synonymous with its relationships with the Mets, Knicks, Rangers, Islanders, Devils, Nets and the World Wrestling Federation.

Except for the Mets (for whom WOR/WWOR did cover a large number of home games), WWOR's pro sports coverage mainly featured away games, although in the mid-1960s, the station taped a handful of Rangers' Saturday afternoon home games for broadcast that evening. One such game, on November 12, 1965 against the Chicago Blackhawks, is said to be the first NHL game to ever be broadcast in color.[63] In early 1968, the station also carried live coverage of the Rangers' and Knicks' last home games at the old Madison Square Garden and the first home games of both teams from the new MSG arena.

WWOR-TV also broadcast an infamous interview between former World Heavyweight boxing champion Mike Tyson and the station's then-sports anchor Russ Salzberg in January 1999, whose intent was to discuss Tyson's then comeback fight against François Botha; Tyson shouted several expletives, made threats and told the audience to switch the station off. This prompted Salzberg to abruptly end the interview, giving Tyson a half-hearted wish of luck on his upcoming fight. Tyson responded by telling Salzberg to "fuck off".[64]

In late September 2001, WWOR-TV aired several New York Yankees baseball games that were originally scheduled to air on WNYW. In 2005, channel 9 picked up Yankees games on a full-time basis, with the broadcasts being produced by the YES Network. Whenever YES broadcasts a Yankees game during the same time period as a Brooklyn Nets game, the Nets game airs instead on WWOR due to channel overflow, and the mutual agreement between the two networks. This is usually the case during the month of April, and most of the Nets playoff games. Channel 9 and YES became corporate siblings in 2012, when Fox bought a 49 percent stake in the latter channel (since increased to 80 percent).

On August 10, 2012, WWOR-TV aired a pre-season New York Giants football game, due to an arrangement between the team and WWOR to carry the game as WNBC (channel 4) could not air it due to its commitments to broadcast the 2012 Summer Olympics.[65] The station remains as an overflow station for the Giants if WNBC is unable to broadcast a Giants pre-season football game due to NBC's Olympics coverage. WWOR has also simulcast ESPN-produced Monday Night Football games in which the Giants or Jets were involved, as well as such games during the early existence of the NFL Network; WWOR was scheduled to be the local outlet for the December 30, 2007 Giants/Patriots game, but with the Patriots on the verge of an undefeated regular season, and NFL Network having minimal cable carriage at the time, the game ended up being simulcast nationally on CBS and NBC in addition to WWOR.

In 2015 the Yankees games moved back to WPIX 11 after ending a ten-year deal, leaving this station without any major games being broadcast, thus ending 65 years of carrying any major sports programming except for playoff games which are rarely seen. In August 2016 WWOR began broadcasting preseason giants football games, though it is uncertain whether it will be airing preseason game each year. In addition this will be the second time in 4 years to carry preseason football.


As most of New York's independent stations were during the 1960s and 1970s, WOR-TV was a very minor player in the area of local news. Before 1971, the station did not carry any live news programming, but had an early morning audio-only newscast read by the on-duty staff announcer over the station logo. In 1971, WOR-TV launched its first live newscast, the News at Noon, which was also the first midday newscast in the New York City market. In 1983, following the move to New Jersey, channel 9 launched a nightly 8:00 p.m. newscast called News 9: Primetime. After the MCA takeover in 1987, the 8:00 newscast was moved two hours later to 10:00 p.m., and expanded to an hour (placing it in direct competition with newscasts in that timeslot airing on WPIX and eventual sister station WNYW). The noon program, which was later merged into 9 Broadcast Plaza, ended in 1993 and was replaced with The Ricki Lake Show.

Despite the presence of its sister station WNYW's long-running and successful news program at 10:00 p.m., WWOR-TV was able to compete in that same timeslot following Fox's acquisition of channel 9 simply because both stations use separate studios. As opposed to the model of most television station duopolies, WWOR-TV and sister station WNYW operated news departments that were technically separate from one another: WWOR operated its news department from the station's Secaucus studios, while WNYW runs theirs from the Fox Television Center in Manhattan, allowing the two stations to maintain their own on-air identities and offer individual local news programs simultaneously. However, the two stations shared a fairly significant amount in regards to news coverage, with some staffers having switched from one station to the other. Both stations maintained their own primary on-air personalities (such as news anchors and reporters) that only appeared on one station. WWOR's newscasts also focused a larger proportion of their stories on New Jersey issues, a condition the station had adhered to since its license was transferred from New York City to Secaucus.

On July 13, 2009, the 10:00 p.m. newscast was moved to 11:00 p.m. and was shortened to a half-hour due to budget cuts. In addition, weekend newscasts and a Sunday night sports highlight program were dropped.[66] On June 27, 2011, WWOR-TV returned the newscast to its previous 10 p.m. timeslot and retitled it The Ten O'Clock News; it remained a half-hour in length and continued to air on weeknights only.[67] On September 10, 2012, WWOR-TV began broadcasting its local newscasts in high definition.

Sports director Russ Salzberg, anchor Brenda Blackmon, and reporter Brenda Flanagan were the station's longest-tenured on-air personalities. Flanagan worked for the station starting in 1983, while Salzberg and Blackmon joined WWOR in 1988 and 1992, respectively.[68] In areas of central New Jersey, where the New York and Philadelphia markets overlap with one another, both WWOR and WNYW shared resources with their Philadelphia sister station WTXF-TV. The stations shared reporters for stories occurring in New Jersey counties served by both markets.

The 10 p.m. newscast was cancelled following its July 2, 2013, broadcast (ending 42 years of newscast production by channel 9 and 30 years of primetime newscasts); in its place, the station introduced Chasing New Jersey, a nightly New Jersey-focused newsmagazine with a "fast-paced" format (which some critics compared to TMZ), on July 8. The program, which is produced by Fairfax Productions (a production company led by the vice president and general manager of Philadelphia sister station WTXF-TV) from a studio in Trenton and hosted by Bill Spadea, is also seen on WTXF as a lead-in to its morning newscast. With the end of WWOR's newscast, Brenda Blackmon was reassigned to produce and host news specials for the station (although she would leave for WPIX in 2016 [69]), while other members of the on-air staff were offered new roles (including at WNYW). Despite the closure of WWOR's news department, the station's Secaucus facilities will remain operational.[48][70][71][72]

Notable former on-air staff

In popular culture

See also


  1. "FCC handles its hottest FM-TV case." Broadcasting – Telecasting. April 21, 1947, pg. 18.
  2. "WOR-TV official opening is tomorrow." Broadcasting – Telecasting, October 10, 1949, pp. 48, 75.
  3. "Bamberger change; name is now General Teleradio." Broadcasting – Telecasting, January 2, 1950, pg. 26.
  4. WTOP buys WOIC (TV)." Broadcasting – Telecasting, June 26, 1950, pg. 57
  5. "What happens to MBS? Don Lee, Yankee, WOR merge." Broadcasting – Telecasting, October 15, 1951, pp. 23, 38.
  6. "WOR merger; General Tire gets MBS control." Broadcasting – Telecasting, January 21, 1952, pg. 25.
  7. Exit 109: "Thames on 9"
  8. "U.S. TV Execs Evaluate the ‘Thames on 9’ Week", Variety, 8 September 1976, pg. 54
  9. "Thames on 9" schedule grid
  10. The Paley Center for Media: "JAPAN TONIGHT!: SOUND INN "S" (TV)
  11. As cited by RKO General, Inc. (KHJ-TV), 3 FCC Rcd 5057 (1988)".
  12. "License Bids Against RKO". The New York Times. February 10, 1983.
  13. "Group W white knight to RKO's KHJ-TV for $313 million." Broadcasting, November 11, 1985, pg. 39.
  14. "Independent operators: optimistic over '86." Broadcasting, January 6, 1986, pg. 78.
  15. "MCA pays $387 million for WOR-TV." Broadcasting, February 24, 1986, pg. 41.
  16. WGN gains 2.2M subs; program appeal cited., Multichannel News, July 16, 1990. Retrieved August 24, 2012, from HighBeam Research.
  17. Umstead, R. Thomas. "Midwest systems switch out WWOR; cable television operators sign up WGN", Multichannel News, January 13, 1992. Retrieved March 1, 2011 from HighBeam Research.
  18. Stevenson, Richard W. (March 31, 1992). "New York TV Deal For Disney". New York Times. Retrieved November 17, 2015.
  19. Bryant, Adam (May 9, 1992). "COMPANY NEWS; Pinelands, Owner of WWOR-TV, Agrees to Be Acquired". New York Times. Retrieved November 17, 2015.
  20. Susan, King (January 23, 1994). "Space, 2258, in the Year 1994". Los Angeles Times. p. 4. Retrieved June 25, 2009.
  21. Whiteside, Lee (1995-04-06). "B5: Babylon 5 TV Station List/Times updated!". rec.arts.sf.tv. Google Groups. Retrieved 2006-11-27.
  22. Meisler, Andy (July 11, 1994). "THE MEDIA BUSINESS; From Spelling, a New Programming Adventure". New York Times. Retrieved April 27, 2015.
  23. McConville, Jim. "N.Y.'s WWOR loses super status; satellite distributor discontinues service contract with television station", Broadcasting & Cable, January 6, 1997. Retrieved February 24, 2011 from HighBeam Research.
  24. Paikert, Charles. "Discovery dogs WWOR; Animal Planet gets leg up on Open Slots", Multichannel News, January 6, 1997. Retrieved February 24, 2011 from HighBeam Research.
  25. Hofmeister, Sallie (August 12, 2000). "News Corp. to Buy Chris-Craft Parent for $5.5 Billion, Outbidding Viacom". The Los Angeles Times. Retrieved 23 March 2011.
  26. "News Corp. to launch new mini-network for UPN stations". USA Today. February 22, 2006. Retrieved January 21, 2013.
  27. News Corp. Unveils MyNetworkTV, Broadcasting & Cable, February 22, 2006.
  28. "C.MoreMy9". Facebook. Retrieved August 31, 2013.
  29. "C.Moremy9". Twitter. Retrieved August 31, 2013.
  30. "C.More got a job on My 9!". YouTube. December 19, 2011. Retrieved August 31, 2013.
  31. Fox Pulls Channels From Cablevision, TVNewsCheck.com, October 16, 2010. Accessed October 17, 2010.
  32. Cablevision
  33. KeepFoxOn :: Stories
  34. "WWOR-TV Secaucus, NJ". TV Station Profiles & Public Inspection Files. Federal Communications Commission. Retrieved 2013-03-10.
  35. http://www.voicenj.com/smVNJHearing.html
  36. http://www.freepress.net/release/305
  37. Petition to Deny Renewal (PDF) Filed by Voice for New Jersey In the matter of the application for renewal of Station License of WWOR(TV)
  38. Donald, Terrence (February 18, 2011). "FCC investigating 'truthfulness' of WWOR's license renewal application.". The Jersey Journal.
  39. Rambay, Adriana (August 28, 2011), "Getting enough local TV?", Hudson Reporter, retrieved 2011-10-06
  40. Stelter, Brian (February 20, 2011), "New Jersey TV station is accused of failing tts audience.", The New York Times, retrieved 2011-04-18
  41. FCC investigating Fox over its operation of WWOR-TV, The Los Angeles Times, February 17, 2011.
  42. Cook Bush, Antoinette (Skadden, Arps, Slate, Meaghen, & Flom, LLP) (September 23, 2009), RE: WWOR-TV Renewal Application File No. BRCT-20070201AJT Notice of Ex Parte Presentation MB Docket No. 07-260, retrieved 2012-11-06
  43. Seyler, Dave (December 12, 2012). "NJ senator drags WWOR-TV into ownership proceeding". RBR.com TVR.com. Retrieved 2013-03-11.
  44. Stelter, Brian (July 10, 2013). "Senator Seeks F.C.C. Review of WWOR-TV's License". The New York Times. Retrieved 10 July 2013.
  45. 1 2 Bichao, Sergio (9 July 2013). "'Chasing New Jersey' news show fails to win over Channel 9 critics". Courier News. Retrieved 10 July 2013.
  46. "Assembly Joint Resolution No. 109 State of New Jersey 215th Legislature". New Jersey Legislature. November 18, 2013. Retrieved 2014-04-15.
  47. "Sen. Menendez Urges Swift Action on WWOR-TV Operating License" (Press release). www.menendez.senate.gov. March 21, 2014. Retrieved 2014-04-27.
  48. "WWOR-TV, Secaucus, New Jersey et al.". Federal Communications Commission. 8 August 2014. Retrieved 22 August 2014.
  49. McAdams, Deborah. "WWOR-TV License Renewal Opponents Get More Time; Fox-owned New Jersey MNTV affiliate contested on public interest obligation". TVTechnology. Retrieved 22 August 2014.
  50. RabbitEars TV Query for WWOR
  51. Clarke, Thomas. "NYC TV Station Reviews". Retrieved 27 August 2013.
  52. http://www.rabbitears.info/market.php?request=atscmph
  53. http://www.mdtvsignalmap.com/
  54. Bounce TV Lands On Fox MNT In NYC, LA, TVNewsCheck, November 3, 2011.
  55. List of Digital Full-Power Stations
  56. kiotr2009 (2009-06-12), WWOR TV analog signoff, retrieved 2016-02-11
  57. http://fjallfoss.fcc.gov/cgi-bin/ws.exe/prod/cdbs/forms/prod/cdbsmenu.hts?content=25&appn=101232921&formid=387&fac_num=47535
  58. WWOR-DT FCC Form 387, Exhibit 4, September 15, 2008
  59. Application For Authority To Construct Or Make Changes In A Low Power TV, TV Translator Or TV Booster Station, CDBS Public Access, Federal Communications Commission, Retrieved 7 January 2014
  60. New York Times, November 12, 1965
  61. "The Rise and Fall of Mike Tyson". Sports Illustrated.
  62. Doughtery, Pete. "Olympics conflict moves Giants' preseason opener off WNYT". Times Union.
  63. Richard Huff (2009-07-03). "Ch. 9 trims weeknight newscasts to half hour, eliminates weekends". New York Daily News. Retrieved 2009-07-03.
  64. WWOR making news again at 10, station going back to old format, New York Daily News, May 6, 2011.
  65. Meet the Team, WWOR-TV, Retrieved May 6, 2013.
  66. WPIX to add 6:30 News with Tong & Blackmon, TunedInNYC, December 8th, 2015
  67. Knox, Merrill (July 3, 2013). "WWOR Replacing Evening Newscast With Show on New Jersey Politics, Issues". TVSpy. Retrieved July 3, 2013.
  68. Friedman, Alexi (July 3, 2013). "Fox ends MY9 News, will replace it with an interview show". The Star-Ledger. Retrieved July 4, 2013.
  69. "Criticism continues over WWOR's cancellation of N.J. newscast". The Star-Ledger. Retrieved 11 July 2013.
  70. "About Rolland G. Smith". Retrieved 12 March 2013.

External links

This article is issued from Wikipedia - version of the 12/2/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.