For other uses, see L'Express (disambiguation).

L'Express Magazine Cover, August 1974
Categories News magazine
Frequency Weekly
Circulation 568,000 (2009)
Founder Jean-Jacques Servan-Schreiber and Françoise Giroud
Year founded 1953 (1953)
Company Patrick Drahi
Country France
Based in Paris
Language French
Website lexpress.fr
ISSN 0245-9949

L'Express (French pronunciation: [lɛksˈpʁɛs]) is a French weekly news magazine headquartered in Paris.[1] The weekly has a right-wing stance[2] and has a lifestyle supplement, L'Express Styles, and a job supplement, Réussir.[3]

History and profile

L'Express was co-founded in 1953[4] by Jean-Jacques Servan-Schreiber,[5][6] future president of the Radical Party, and Françoise Giroud,[7] who had earlier edited ELLE and went on to become France's first minister of women's affairs in 1974 and minister of culture in 1976. When founded during the First Indochina War, it was modelled on the US magazine Time[6] and the German magazine Der Spiegel.[8] L'Express is published weekly.[9]

The magazine was supportive of the policies of Pierre Mendès-France in Indochina, and in general had a left-of-centre orientation. The magazine opposed the war in Algeria, and especially the use of torture.[10] In March 1958, as a result of an article of Jean-Paul Sartre reviewing the book La Question by Henri Alleg, the magazine was prevented from being published by the French Government. In order to resume publication, L'Express had to print a new issue without the incriminated article. François Mauriac was a regular contributor with his Bloc-Notes column but left L'Express when Charles De Gaulle returned to power.

In 1964, a number of journalists, including Jean Daniel and André Gorz, quit L'Express to found Le Nouvel Observateur. Servan-Schreiber turned L'Express into a less politically engaged publication, and the circulation rose from 150,000 to 500,000 copies in three years.

In 1971, as a result of Servan-Schreiber's political activities as a deputy of the Radical Party, nine journalists of L'Express, including Claude Imbert, left the magazine and created Le Point to counter what they perceived as the "current breed of French intellectuals in the press and elsewhere, with their leftist dogmas and complacent nihilism".[11]

In 1977, Servan-Schreiber sold his magazine to Jimmy Goldsmith.[12][13]

Jean-François Revel became director in October 1978. He was replaced by Yves Cuau in May 1981. The same year the magazine had a circulation of 507,000 copies.[14]

In 1986, L'Express started a news exchange cooperation with the Belgium-based French language news magazine Le Vif/L’Express.[15]

In 1987, L'Express had a circulation of 555,000 copies and it was 554,000 copies in 1988.[2][14] The same year the magazine was sold to C. G. E.. Yann de l'Ecotais became the new director and served in the post until 1994 when he was replaced by Christine Ockrent. In 1995, L'Express was sold to CEP communications, a filial of Havas. Then Denis Jeambar became the new director.

In 1998, after Vivendi took control of Havas, the magazine returned under its control. After the collapse of Vivendi, L'Express was sold in 2002 to Socpresse (80% owned by Dassault Group).

In the period of 2001-2002 L'Express had a circulation of 424,000 copies.[16] It was 548,195 copies during the period of 2003-2004.[17]

L'Express was acquired by Roularta Media Group in 2006.[3][8] The same year the circulation of the magazine was 547,000 copies.[18]

In 2014, Roularta sold L'Express to the Franco-Israeli billionaire and media-entrepreneur Patrick Drahi.

Journalists contributed to L'Express


  1. L'Express Eurotopics.
  2. 1 2 Peter Humphreys (15 May 1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University Press. p. 88. ISBN 978-0-7190-3197-7. Retrieved 15 November 2014.
  3. 1 2 "L'Express". Roularta. Retrieved 1 November 2014.
  4. "Historical development of the media in France" (PDF). McGraw-Hill Education. Retrieved 24 February 2015.
  5. Richard Aplin; Joseph Montchamp (27 January 2014). Dictionary of Contemporary France. Routledge. p. 202. ISBN 978-1-135-93646-4. Retrieved 22 November 2014.
  6. 1 2 Christopher H. Sterling (25 September 2009). Encyclopedia of Journalism. SAGE Publications. p. 1009. ISBN 978-1-4522-6152-2. Retrieved 4 March 2015.
  7. Michael Mould (27 April 2011). The Routledge Dictionary of Cultural References in Modern French. Taylor & Francis. p. 513. ISBN 978-1-136-82573-6. Retrieved 31 December 2014.
  8. 1 2 3 4 "Weekly Magazines: Second in a Series on French Media". Wikileaks. 1 December 2006. Retrieved 1 November 2014.
  9. Christoph Fiedler (17 December 2012). "Processing for direct marketing in the context of the trade journal, magazine and newspaper sector" (PDF). Brussels: European Magazine Media Association. Retrieved 7 December 2014.
  10. Jean-Jacques Servan-Schreiber The Guardian, 9 November 2006
  11. "Making Le Point". Time, 27 November 1972.
  12. Jean-Jacques Servan-Schreiber The Times, 8 November 2006
  13. Sir Jimmy's Cross-Channel Fiefdom TIME Magazine, 18 April 1977
  14. 1 2 Raymond Kuhn (7 April 2006). The Media in France. Routledge. p. 68. ISBN 978-1-134-98053-6. Retrieved 15 November 2014.
  15. "Le Vif/L'Express". VoxEurop. Retrieved 7 December 2014.
  16. "Top 50 Finance/Business/News magazines worldwide (by circulation)" (Report). Magazine Organization. Retrieved 13 December 2014.
  17. E. Martin (30 November 2005). Marketing Identities Through Language: English and Global Imagery in French Advertising. Palgrave Macmillan UK. p. 6. ISBN 978-0-230-51190-3. Retrieved 25 September 2016.
  18. "France -- Media Guide 2008" (PDF). Open Source Center. 16 July 2008. Retrieved 1 March 2015.

External links

This article is issued from Wikipedia - version of the 10/18/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.